I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
Stowarzyszenie nosi nazwę Klub Piłkarski „PROGRES” i działa w oparciu o Ustawę o Sporcie oraz Ustawę Prawo o Stowarzyszeniach.
§2.
Klub Piłkarski „PROGRES” jest autonomicznym i jednosekcyjnym – piłkarskim stowarzyszeniem kultury fizycznej.
§3.
Siedzibą Klubu Piłkarskiego „PROGRES” jest miejscowość Gorzów Wielkopolski, a teren jego działania obejmuje obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
§4.
Klub Piłkarski „PROGRES” posiada osobowość prawną, może być członkiem Polskich Związków Sportowych oraz innych organizacji, statutowo działających na rzecz sportu i kultury fizycznej.
§5.
Klub Piłkarski „PROGRES” jest stowarzyszeniem otwartym, mogą do niego należeć obywatele polscy. Cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania na terenie RP mogą zrzeszać się w Stowarzyszeniach zgodnie z przepisami dla obywateli polskich.
§6.
Klub Piłkarski „PROGRES” działa w oparciu o Statut oraz oparte o niego Regulaminy wewnętrzne.
§7.
Prawo do ustalania i zatwierdzania Regulaminów wewnętrznych Klubu pozostaje w gestii statutowych Władz Klubu.
§8.
Klub posiada logo i znaczek klubowy. Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej KP „PROGRES”.
II. CELE DZIAŁALNOŚCI
§9.
Cele działalności Klubu:
- Zrzeszenie członków w Klubie.
- Prowadzenie różnych form szkolenia sportowego.
- Organizowanie meczów, obozów, zawodów sportowych i uczestnictwo w rozgrywkach.
- Tworzenie warunków dla rozwoju piłki nożnej.
- Pozyskiwanie środków dla realizacji działalności statutowej Klubu.
- Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych wśród dzieci i młodzieży.
- Propagowanie osiągnięć sportowych członków Klubu.
- Promocja zdrowego stylu życia i aktywnych form spędzania wolnego czasu.
- Profilaktyka uzależnień.
§10.
Środki i metody realizacji celów:
- Propagowanie celów i zadań Klubu.
- Pozyskiwanie działaczy sportowych.
- Organizowanie szkolenia sportowego dla amatorów i nie amatorów.
- Organizowanie działalności rekreacyjno-sportowej na rzecz członków Klubu i mieszkańców.
- Współdziałanie z organizacjami sportowymi, placówkami oświatowymi i innymi instytucjami w zakresie działalności statutowej.
- Współpraca z odpowiednimi organami władzy samorządowej, administracji państwowej i organizacjami społecznymi.
- Stosowanie innych środków sprzyjających rozwojowi sportu i kultury fizycznej na terenie działania Klubu.
III. CZŁONKOWIE KLUBU ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§11.
- Członkiem Klubu Piłkarskiego „PROGRES” może być obywatel polski lub cudzoziemiec mający miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
- Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych
- honorowych
- wspierających
- Członkiem zwyczajnym może zostać osoba fizyczna, która spełnia jeden z poniższych warunków:
- czynnie uprawia sport
- działa społecznie na rzecz Klubu
- wspomaga działalność Klubu organizacyjnie lub materialnie
- Przyjęcie w poczet Członków zwyczajnych następuje przez złożenie deklaracji członkowskiej i jej akceptację przez Zarząd Klubu.
- Osoby niepełnoletnie mogą być przyjęte w poczet Członków za zgodą rodziców lub prawnych opiekunów.
- Członkiem honorowym Klubu może zostać osoba fizyczna, szczególnie zasłużona dla Klubu, której tytuł ten nadają Władze Statutowe Klubu.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna wspierająca działalność Klubu na podstawie deklaracji i umowy zawartej z władzami Klubu.
§12.
Prawa Członków Klubu:
- Członkowie zwyczajni są uprawnieni do:
- korzystania z praw wynikających ze Statutu, Regulaminów i Uchwał Władz Klubu
- uprawiania sportu
- korzystania z obiektów i urządzeń sportowych Klubu
- reprezentowania barw Klubu i noszenia odznaki Klubowej
- wstępu na imprezy sportowe organizowane przez Klub na zasadach określonych przez odrębne regulaminy
- uczestniczenia w zebraniach Klubu z czynnym i biernym prawem wyborczym /nie dotyczy osób, o których mowa w §12 pkt. 5.
- składania wniosków do Władz Klubu w sprawach dotyczących działalności statutowej
- otrzymywania nagród, premii i odznaczeń za uzyskane wyniki sportowe oraz za działalność społeczną i wykonanie zadań
- członkowie-zawodnicy uprawiający sport amatorsko lub nieamatorsko mają prawo do:
- opieki szkoleniowej, medycznej podczas zajęć i zawodów
- zabezpieczenia warunków higieniczno-sanitarnych oraz bezpieczeństwa
- otrzymywania świadczeń finansowych i rzeczowych zgodnych z obowiązującymi przepisami i w ramach możliwości Klubu
- Członkowie honorowi mają prawo do:
- uczestniczenia w obradach Władz Klubu z głosem doradczym
- wolnego wstępu na imprezy organizowane przez Klub
- składania wniosków i postulatów do Władz Klubu w sprawach objętych działalnością statutową
- Prawa członków wspierających określają odrębne umowy pozostające w zgodzie ze Statutem Klubu i Regulaminem.
§13.
Obowiązki Członków Klubu:
- Przestrzeganie Statutu Klubu, Regulaminów wewnętrznych oraz Statutu Polskiego Związku Piłki Nożnej.
- Przestrzeganie postawy godnej sportowca i obywatela Rzeczypospolitej Polskiej.
- Opłacanie składek członkowskich, jeżeli uchwała Walnego Zebrania nałoży na Członków taki obowiązek.
- Dbanie o sprzęt i urządzenia sportowe oraz właściwe ich użytkowanie.
- Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i współćwiczących w czasie zajęć sportowych i rekreacyjnych.
- Członkowie-zawodnicy uprawiający sport amatorsko lub nie amatorsko zobowiązani są nadto do:
- stałego podnoszenia poziomu sportowego
- godnego reprezentowania barw Klubowych i Narodowych
- systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach treningowych
- poddawanie się kontrolom lekarskim zgodnie z obowiązującymi przepisami
§14.
Za wzorowe wykonywanie zadań i obowiązków, za aktywną pracę nad rozwojem sportu oraz wybitne osiągnięcia sportowe, członkowie mogą być wyróżniani:
- pochwałą
- dyplomem uznania
- odznaką honorową
- nadaniem godności członka honorowego
- nagrodą finansową lub rzeczową
§15.
Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu i Regulaminów lub inne wykroczenia, członkom Klubu mogą być wymierzone następujące kary:
- upomnienie
- nagana
- zawieszenie w prawach członka
- dyskwalifikacja
- wykluczenie z szeregów Klubu Piłkarskiego – pozbawienie członkostwa
§16.
Regulamin wyróżnień i nagród oraz kar ustala Zarząd Klubu
§17.
Ustanie członkostwa.
- Członkostwo ustaje w przypadku:
- skreślenia z listy członków
- wystąpienia
- wykluczenia
- zgonu
- Skreślenie z listy członków może nastąpić w drodze Uchwały Zarządu Klubu w przypadku nie wywiązywania się członka z podstawowych obowiązków statutowych.
- Wykluczenie następuje w razie rażącego naruszenia postanowień Statutu, Regulaminów, Uchwał bądź zarządzeń Władz Klubu po uprzednim przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego.
- Osoba, która przestała być członkiem Klubu zobowiązana jest zwrócić legitymację, wypożyczony sprzęt oraz uregulować wszystkie inne zobowiązania względem Klubu.
- Utrata członkostwa honorowego następuje w razie:
- zgonu
- popełnienia czynu, wskutek którego członek honorowy stał się niegodny tego wyróżnienia – decyzję w sprawie pozbawienia tytułu członka honorowego podejmuje Zarząd Klubu
- Szczegółowe postanowienia o ustaniu członkostwa i jego reaktywowania określa Regulamin.
IV. WŁADZE KLUBU
§18.
1. Władzami Klubu są:
-
- Walne Zebranie Członków Klubu
- Zarząd Klubu
- Komisja Rewizyjna
- W Walnym Zebraniu Członków Klubu mogą uczestniczyć tylko pełnoletni Członkowie Klubu.
- Zarząd Klubu i Komisja Rewizyjna wybierane są na Walnym Zebraniu Sprawozdawczo-Wyborczym na okres kadencji, która trwa 8 lat, w głosowaniu tajnym lub jawnym.
- Zarząd Klubu i Komisja Rewizyjna działają społecznie.
- Uchwały Władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów, o ile Statut nie stanowi inaczej.
V. WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW KLUBU
§19.
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą w Klubie i
- Zwyczajne Walne Zebranie odbywa się co 4 lata.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane na wniosek:
- Zarządu Klubu
- Komisji Rewizyjnej
- 1/2 członków Klubu
- Termin Walnego Zebrania wyznacza Zarząd Klubu, nie później niż jeden miesiąc przed upływem kadencji. Wyznaczony termin nie może przekroczyć dwóch miesięcy po upływie kadencji. O terminie, miejscu i porządku obrad Zarząd zawiadamia Członków na 30 dni przed Walnym Zebraniem poprzez pisemne zawiadomienie. W przypadku niezwołania Walnego Zebrania przez Zarząd, Walne Zebranie może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
- W Walnym Zebraniu udział biorą:
- z głosem stanowiącym, pełnoletni Członkowie Klubu
- z głosem doradczym, Członkowie Honorowi i zaproszeni goście
- Do wyłączonej kompetencji Walnego Zebrania należy:
- ustalanie Regulaminu obrad Walnego Zebrania
- ocena działalności Klubu w mijającej kadencji
- rozpatrywanie sprawozdań Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej i udzielanie im absolutorium
- wybieranie i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej, chyba że statut stanowi inaczej
- wyrażanie zgody na zakup lub sprzedaż nieruchomości.
- Walne Zebranie, jako najwyższa władza w stowarzyszeniu może podejmować uchwały w innych sprawach, będących przedmiotem obrad.
- Wnioski mogą być zgłaszane pisemnie przed Walnym Zebraniem pod adresem Zarządu lub ustnie podczas Walnego Zebrania.
- Wnioski są rozpatrywane podczas Walnego Zebrania, a o ich przyjęciu decydują poprzez głosowanie Członkowie.
VI. ZARZĄD KLUBU
§20.
- Zarząd Klubu składa się z 3 członków, w tym Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza.
- Zarząd jest najwyższą Władzą w Klubie w okresie między Walnymi Zebraniami.
- Zarząd na pierwszym swoim posiedzeniu wybiera spośród siebie Prezesa i Wiceprezesa, a w dalszej kolejności Sekretarza.
- Prezes kieruje pracami Zarządu i nadzoruje całokształt działalności Klubu, ma prawo powołać Rzecznika Prasowego.
- Zebrania Zarządu zwołuje Prezes, a w razie jego nieobecności Wiceprezes.
- Zebrania Zarządu odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
- Zarząd działa zgodnie z zatwierdzonym przez siebie regulaminem obrad.
- W zebraniach Zarządu mogą uczestniczyć:
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
- inne osoby na wniosek Zarządu lub Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
§21.
Do kompetencji Zarządu Klubu należy:
- Realizacja Uchwał Walnego Zebrania.
- Ustalanie i zatwierdzanie planów perspektywicznych, rocznych i szczegółowych Klubu.
- Rozpatrywanie wniosków i podejmowanie Uchwał.
- Zatwierdzanie Regulaminów wewnętrznych Klubu, dla których nie przewidziano właściwości innych Władz Klubu.
- Wybieranie i odwoływanie Prezesa i Wiceprezesów Zarządu.
- Zatwierdzanie struktury organizacyjno-administracyjnej Klubu.
- Zarządzanie majątkiem Klubu.
- Rozpatrywanie sprawozdań i informacji oraz ocena funkcjonowania Klubu.
- Podejmowanie decyzji w innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania.
- Prowadzenie aktywnych działań w celu pozyskiwania środków finansowych na statutową działalność Klubu.
- Zarząd ma prawo w przypadku śmierci bądź ustąpienia członków Zarządu, uzupełnić skład osobowy Zarządu o nowego członka.
VII. KOMISJA REWIZYJNA
§22.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają z pośród siebie Przewodniczącego.
- Komisja Rewizyjna działa zgodnie z zatwierdzonym przez siebie regulaminem obrad.
- Komisja Rewizyjna ma prawo w przypadku śmierci bądź ustąpienia członka Komisji, uzupełnić skład osobowy Komisji o nowego członka.
- Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest nadzór i kontrola wewnętrzna stowarzyszenia. Każdy z członków Komisji Rewizyjnej ma prawo wglądu do wszystkich dokumentów stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu.
- Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
- Komisja Rewizyjna podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Klubu przygotowanego przez Zarząd /m.in. bilans, rachunek zysków i strat, informacja dodatkowa.
- Komisja Rewizyjna ma prawo korzystać z pomocy specjalistów.
VIII. MAJĄTEK KLUBU PIŁKARSKIEGO – SPRAWY FINANSOWE
§23.
- Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe oraz inne prawa majątkowe.
- Klub może przyjmować zapisy, darowizny i dotacje.
- Środki finansowe Klubu powstają z:
- świadczeń finansowych wnoszonych przez członków
- transferów zawodników
- wpływów od sponsorów i instytucji współpracujących
- dotacji z budżetu państwa
- dotacji z budżetu samorządowego
- innej działalności pozostającej w zgodzie ze Statutem i przepisami finansowymi
- Do reprezentowania stowarzyszenia uprawniony jest Prezes Zarządu samodzielnie do kwoty 500 zł (pięćset złotych). Powyżej tej kwoty do reprezentowania stowarzyszenia uprawnionych jest działających łącznie dwóch członków zarządu, w tym obligatoryjnie Prezes Zarządu.
IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§24.
- Uchwały dotyczące zmian w Statucie, podejmowane są większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej 50% Członków Klubu.
- Rozwiązanie i likwidacja Klubu może nastąpić na mocy Uchwały Walnego Zebrania Członków Klubu, w obecności co najmniej 50% Członków, podjętej większością 2/3 głosów.
- W przypadku decyzji o likwidacji bądź rozwiązaniu Klubu, sposób rozdysponowania majątku zostaje określony w stosownej Uchwale Walnego Zebrania Członków Klubu.
- Interpretacja postanowień Statutu leży w gestii Zarządu Klubu.
ZATWIERDZONY UCHWAŁĄ
Walnego Zebrania Członków Klubu
z dnia 11.01.2016 roku